نکات و ترفند ها

چه لپ تاپی  با چه مشخصاتی خریداری کنم ؟

 

سوالی ساده اما مفید

پیشنهاد می دهیم از این راهنمایی استفاده کنید تا لپ تاپی نه تنها خوب بلکه عالی را برای خود تهیه کنید

لپ تاپ ها به اندازه کافی جمع و جور هستند تا بتوان آن ها را با خود حمل کرد ولی سوال اینجاست که آیا به اندازه کافی کار راه انداز یا همه کاره هستند ؟

امروزه کامپیوترها بسیار قدرتمند تر از پنج سال پیش هستند ، یک کامپیوتر پایه حداقل باید برای مخاطب خود چندین سال کارهای مفید انجام دهد یا بازده خوبی را برای مخاطبین به ارمغان آورد .

با اینکه تلفن های هوشمند همیشه محبوب بوده اند اکثر مردم می دانند که همه چیز از تایپ کردن یک مغاله تحقیقاتی گرفته تا ویرایش ویدیو ها و بازی ها در لپ تاپ خیلی بهتر عمل می کند .

اندازه ها ، ویژگی ها و قیمت های بسیار متنوع ای وجود دارد که خریدن یک لپ تاپ را به یک چالش تبدیل می کند و این دلیل خوبی برای بالا بردن اطلاعات خود در مورد خرید یک لپ تاپ است حتی شما باید در مورد خرید لپ تاپ های استوک بیشتر فکر کنید تا ارزش خرید خود را بالا ببرید ، و جدا از آن شما باید نیاز های خود را بسنجید تا یک لپ تاپ خوب را برای خود تهیه کنید .

 

ما اینجا مهم ترین نکاتی که برای خرید یک لپ تاپ لازم است بدانید را به شما نشان می دهیم .

 

 

 

2 . تصمیم بگیرید که آیا یک لپ تاپ 2 در 1 می خواهید یا یک لپ تاپ معمولی ؟

 

 

امروزه بسیاری از لپ تاپ ‌ها در دسته لپ تاپ های 2 در 1 قرار می‌گیرند، دستگاه‌ های 2 در 1  دستگاه هایی هستند که می‌توانند بین حالت تاشو سنتی، حالت تبلت و موقعیت های دیگر مانند حالت های برگشتن صفحه یا ایستاده جابجا شوند. لپ‌تاپ‌های 2 در 1 به طور کلی در دو سبک مختلف ارائه می‌شوند: لپ تاپ هایی با صفحه نمایش قابل جدا شدن که به طور کامل از صفحه کلید جدا می‌شوند و لپ‌تاپ‌ های منعطف با لولاهای 360 درجه که در حالت های مختلف به عقب خم می‌ شوند .

اکثر این سیستم‌ها در انجام یک هدف بسیار بهتر از باقی آن ها عمل می کند ، و این جمله به این معناست که  لپ تاپ هایی که جدا نمی شوند اما با استفاده از لولا های 360 به حلت های مختلف رو به عقب بر می گردند و تاچ هستند عملیات لپ تاپ بودن را بهتر انجام می دهند و در مواقع ضروری می توانند به عنوان تبلت کار مخاطب خود را انجام دهند و لپ تاپ هایی که  جدا می شوند عملیات تبلت بودن را بهتر انجام می دهند و در حالت لپ تاپ به خوبی لپ تاپ های عادی نیستند .

 

نکته : لپ تاپ های هیبریدی لپ تاپ های 2 در 1 هستند که  که عمل لپ تاپ بودن و تبلت بودن را به خوبی انجام می دهند .

 

 

 

3 . اندازه مناسب را انتخاب کنید

 

قبل از اینکه به مشخصات یا قیمت نگاهی بیندازید، باید بفهمید که چقدر باید لپ‌تاپ شما قابل حمل باشد. لپ تاپ ها معمولاً بر اساس ندازه نمایشگرشان دسته بندی می شوند :

 

  • 11 تا 12 اینچ: نازک ترین و سبک ترین سیستم های اطراف صفحه نمایش 11 تا 12 اینچی دارند و معمولاً 1kg کیلوگرم تا 1.6kg وزن دارند.
  • 13 تا 14 اینچ: بهترین تعادل بین قابل حمل بودن و استفاده مفید را فراهم می کند، به خصوص اگر لپ تاپی با وزن کمتر از 2kg تهیه کنید.
  • 15 تا 16 اینچ: محبوب ترین سایز  لپ تاپ های 15 اینچی هستند و معمولاً 1.8kg تا 2.5kg وزن دارند. اگر می‌خواهید صفحه نمایش بزرگ‌ تری داشته باشید و نمی‌خواهید لپ تاپ خود را مرتباً جابجا کنید، این اندازه را در نظر بگیرید. لپ تاپ هایی با صفحه نمایش 16اینچی و وزن سبک  نادر هستند ، اما اپل ممکن است با مک بوک پرو 16 اینچی خود این روند را آغاز کند .
  • 17 تا 18 اینچ: اگر لپ تاپ شما تمام روز روی میز شما می‌ماند، یک سیستم 17 یا 18 اینچی می‌تواند قدرت پردازشی مورد نیاز برای انجام بازی‌های سطح بالا یا بهره‌ وری در بالا در کار های پردازشی سنگین را در اختیار شما قرار دهد.

 

 

 

4 . صفحه کلید و تاچ پد را بررسی کنید

 

 

چشمگیرترین مشخصات به معنای با کیفیت بودن دقیق بودن یا کامل بودن یک لپ تاپ نیست . اگر لپ‌تاپی که می‌ خرید از ارگونومی خوبی برخوردار نباشد ، اگر می ‌خواهید کارهای زیادی با لپ تاپ خود انجام دهید . مطمئن شوید که صفحه ‌کلید استاندارد است ، فاصله بین دکمه باید به اندازه ای باشد تا انگشتان هنگام فشردن کناره های هر دکمه ، دکمه های دیگر به اشتباه فشرده نشود ، فاصله ای که هر دکمه هنگام فشار دادن پایین می رود، معمولاً ۱ تا ۲ میلی‌متر می باشد . اگر لپ‌تاپ ویندوزی می‌ خرید، مطمئن شوید که دارای درایورهای Precision touchpad (پد لمسی دقیق)است.

به دنبال یک پد لمسی دقیق باشید که به حرکات چند لمسی مانند نزدیک و دور کردن تصویر با زوم بدونه لگ  پاسخ دهد.  اگر یک لپ‌تاپ تجاری می‌خرید ، لپ‌تاپی با یک دکمه اشاره‌ دار (معروف به نوب) بین کلیدهای G و H تهیه کنید تا بتوانید بدون برداشتن انگشتان از ردیف اصلی صفحه‌ کلید در اطراف دسکتاپ حرکت کنید.

 

 

 

5 . مشخصات خود را انتخاب کنید

 

 

اجزای لپ تاپ مانند پردازنده، هارد دیسک، رم و تراشه گرافیکی می توانند انتخاب را سخت کنند ، بنابراین اگر برگه های مشخصات برای شما ترتیب داشته باشند باعث میشود درک بهتری از آنها داشته باشید .

 

در اینجا اجزای اصلی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد

CPU: “مغز” رایانه شما تأثیر زیادی بر عملکرد دارد، اما بسته به کاری که می خواهید انجام دهید، حتی ارزان ترین مدل ها هم ممکن است با توجه به کار شما به اندازه کافی خوب باشد .

 

  • پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل : اینتل پردازنده‌های نسل اول Tiger Lake را معرفی کرد که نسل بعدی لپ‌تاپ‌ ها را تامین می‌کنند.  به طور خلاصه، Tiger Lake — یک تراشه 10 نانومتری — گرافیک یکپارچه Iris Xe را با حداکثر سرعت 4.8 گیگاهرتز و همچنین پشتیبانی از Thunderbolt 4 ارائه می دهد. نشان جدید EVO پارامترهایی را برای لپ‌تاپ‌های برتر تعیین می‌کند، از جمله حداقل عمر باتری 9 ساعت و…

(intel evo) چیست

 

  • اینتل Core i9:  جایگزین Core i7 به عنوان برترین CPU اینتل  عملکرد سریع‌ تری نسبت به هر چیپ دیگری ارائه می‌کنند. پردازنده‌های Core i9 که فقط بر روی لپ‌تاپ‌های ممتاز، مناسب پروژه های حرفه ای کاری و دستگاه‌های بازی سطح بالا در دسترس هستند، فقط در صورتی ارزش قیمتی خود را دارند که کاربر سطح بالایی باشید که از برنامه‌های قوی استفاده می‌کنید .

 

  • Intel Core i7 :  یک پله بالاتر از Core i5 می باشد و مصرف برق بالا تر از آن را هم دارد و دارای چهار هسته هستند که امکان بازی و بهره ‌وری سریع‌ تر را فراهم می‌کند . برای مثال شما برای طراحی گرافیک احتیاژ به یک پردازنده 4 هسته ای با حداقل سرعت 1گیگاهرتزخواهید داشت .
  • Intel Core i5 :  اگر به دنبال یک لپ‌ تاپ معمولی با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید، لپ‌تاپی با پردازنده Core i5  اینتل تهیه کنید.  جدیدترین پردازنده های نسل یازدهمی Tiger Lake اینتل دارای چهار هسته و تعداد زیادی ویژگی های مفید از جمله پشتیبانی از Wi-Fi 6، ادغام Thunderbolt 4 و هوش مصنوعی بهتر هستند .
  • Intel Core i3 :  سرعت و عملکرد آن تها یک پله از core i5 پایین تر است و در عوض مصرف برق پایین تری هم دارد اگر استفاده شما از لپ تاپ تنها در حد وب گردی و انجام کار های روز مره است این بهترین انتخاب است اما اگر ممکن کار ها فرا تر از آن باشد و نیاز و نیاز به به برنامه هایی مانند فوتوشاپ (در سطح معمولی)
  • Intel Xeon: پردازنده های  بسیار قدرتمند و گران قیمت برای کارهای  سنگین ، اگر مهندسی حرفه ای، مدل سازی سه بعدی یا ویرایش ویدیو انجام می دهید، ممکن است یک Xeon بخواهید، اما عمر باتری خوب یا لپ تاپ سبک را نخواهید داشت .
  • اینتل پنتیوم / سلرون : این تراشه‌ها که در لپ‌تاپ‌های زیر 400 دلار رایج هستند، کند ترین عملکرد را دارند، اما اگر کار های  اصلی شما گشت و گذار در وب و ویرایش اسناد سبک باشد، می‌تواند این کار را انجام دهد .اما اگر بتوانید برای دریافت لپ تاپ های Core i3 یا i5 پول بیشتری بپردازید پیشنهاد بهتری است .

 

 

AMD Ryzen 4000 و Ryzen 5000 : مجموعه جدیدی از تراشه ها که برای رقابت با Core i5 و Core i7 اینتل طراحی شده اند. ما تراشه‌ های Ryzen 4000 و Ryzen 5000 را پیدا کرده‌ایم که عملکرد بهتری از پردازنده‌های Core اینتل دارند. به عنوان مثال، پردازنده Ryzen 5 4500U تقریباً همان عملکرد پردازنده Core i7 اینتل را ارائه می دهد و علاوه بر عملکرد و استقامت فوق العاده ای که دارد ،  لپ تاپ های مجهز به Ryzen 4000 و Ryzen 5000 نسبت به همتایان اینتل خود ارزان تر هستند .

 

 

رم : بعضی از لپ‌ تاپ‌ های زیر 8.000.000 تومان با توجه به تاریخ نوشته شدن این مغاله تنها با 4 گیگابایت رم عرضه می‌شوند، که عملا جزو لپ تاپ های رده پایین به حساب می آیند و معمولا با CPU های i3 یا i5 همراه هستند و برای کسانی که دلیل خرید لپ تاپ آن ها فیلم دیدن وب گردی یا حساب داری در حد سبک است پیشنهاد می شود ، اما در حالت ایده آل حداقل رم 8 گیگابایتی برای سرعت عادی نیاز دارید و تمام کار هایی که با رم 4  می شود انجام داد را در دستگاهی با رم 8 گیگ پر سرعت تر می توانید انجام دهید و فوتوشاپ هم به کارتان می توانید اضافه کنید اما در حد نرمال نه در حد حرفه ای  ، در ادامه با بالا رفتن قدرت پردازنده احتیاژ به رم 16 گیگابایتی پیدا می کنید زیرا حافظه موقت(ram) و پردازنده (cpu) ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند برای مثال یک پردازنده i7 در یک لپ تاپ با رم 8 گیگ نمی توانند به خوبی عمل کنند و بخشی از قدرت پردازنده به هدر می رود و با مصرف برق بالا تر پردازنده i7 اصلا منطقی نیست و مانند این می ماند در یک اتوموبیل موتوری قوی با گیربکسی ضعیف قرار دهیم اما عکس این کار کاملا جوابگو است و با یک دیگر هماهنگی خوبی بر قرار میکنند بالا بردن رم مانند دستگاه هایی با مشخصات پردازنده i5 و رم 16 گیگابایتی مناسب کسانی است که کار های پردازشی زیاد انجام نمی دهند و احتیاژ به سرعت بالا دارند برای مثال ممکن است یک فروشنده تعداد زیادی از صفحه ها و تب های مختلف  را روی مانیتور خود باز نگه داشته باشد و هم زمان بخواهد وارد سیستم حساب داری شود یا یک ویدیو را برای مخاطب خود به نمایش بگذارد لپ تاپ های با این مشخصات کاملا با سرعت بالا جواب گوی این کار ها هستند البته این به این معنا نیست که مشخصات پایین تر قادر به این کار نیستند بلکه به این معنا است که سرعت کامل یا حد اکثر سرعت در این کار را می توانید با این مشخصات تجربه کنید ، رم 32 گیگابایتی مناسب کسانی است که از سرعت بالایی استفاده می کنند و کار های سنگین با لپ تاپ خود انجام می دهند مانند رندر گرفتن های طولانی مدت ، کار با چندین برنامه سنگین به صورت هم زمان و…. ، شرکت ها قابلیت ساخت رم های 64 گیگابایتی را هم دارند اما به دلیل نیاز نبوندن آن برای عموم مردم آن ها را به صورت سفارشی دردستگاه هایی خاص برای افرادی خاص تولید می کنند .

 

 

Storage Drive (SSD) :  جالب است بدانید مهم تر از سرعت CPU شما، عملکرد درایو ذخیره سازی شما است. اگر می توانید هزینه بیشتری بپردازید و به حجم زیادی از حافظه داخلی نیاز ندارید، به جای هارد دیسک، یک لپ تاپ با درایو (ssd) تهیه کنید، زیرا حداقل سه برابر سرعت بیشتری دارد و در کل لپ تاپی بسیار سریع تر خواهید داشت .

 

 

صفحه نمایش : هرچه پیکسل های بیشتری داشته باشید، محتوای بیشتری را می توانید روی صفحه قرار دهید و واضح تر آن ها را ببینید  ، با پیشرفت تکنولوژی شرکت ها ارزش بیشتری برای افراد قائل هستند اما متأسفانه  برخی از شرکت ها همچنان در حال تولید لپ تاپ‌ های مقرون‌ به‌ صرفه با صفحه نمایش 762×1366 هستند و ارزان بودن لپ تاپ و توان فروش بالا برایشان از اهمیت بالا تری برخوردار است توصیه می ‌کنیم برای پنلی با وضوح 1080×1920 یا  1080p که به‌عنوان Full HD  نیز شناخته می‌شود، هزینه بیشتری بپردازید  زیرا چشم ها یکی از عضو های مهم بدن انسان به حساب می آیند و پرداخت هزینه بیشتر برای نگهداری از آن ها نوعی پیشگیری به حساب می آید . لپ تاپ های رده بالا دارای صفحه نمایش هایی با ابعاد 1800×3200 , 1600×2560 یا حتی 2160×3840(4K) هستند که همگی عالی به نظر می رسند اما انرژی بیشتری مصرف می کنند و عمر باتری شما را کاهش می دهند .

اگر می خواهید بهترین کیفیت تصویر را داشته باشید و به عمر باتری اهمیتی نمی دهید، یک صفحه نمایش OLED را در نظر بگیرید .

 

صفحه لمسی : اگر یک لپ‌تاپ تاشو معمولی می‌ خرید، نه یک لپ تاپ 2 در 1 از نمایشگر لمسی بهره ای نخواهید برد و 1 تا 2 ساعت عمر باتری بیشتری خواهید داشت . اما صفحه نمایش های لمسی می تواند کاربرد های متفاوت و زیادی داشته باشد و برای کسانی که کار هایی مانند طراهی .. نویسندگی ..تدریس..و.. انجام می دهند کاربرد های زیادی دارد و جدا از آن برای دیگر افراد هم به راحتی کار کمک زیادی میکند ، حتی شما می توانید عملکرد تاچ را غیر فعال کنید و از 1 تا 2 ساعت عمر باطری بیشتر بهره ببرید .

 

 

تراشه‌های گرافیکی  :اگر بازی های رایانه‌ای را انجام نمی‌دهید ، اشیاء سه بعدی نمی‌سازید یا ویرایش ویدیو با وضوح بالا انجام نمی‌دهید، یک تراشه گرافیکی یکپارچه (که حافظه سیستم را به اشتراک می‌گذارد) خوب خواهد بود، به‌ ویژه آخرین گرافیک Iris Xe اینتل و اگر هر یک از نیازهای فوق را دارید، یک پردازنده گرافیکی مجزا از Nvidia یا AMD ضروری است .

همانند پردازنده‌های مرکزی ، تراشه‌های گرافیکی سطح بالا و پایین‌ نیز وجود دارند. سیستم‌های رده پایین امروزه معمولاً دارای پردازنده‌های گرافیکی Nvidia MX450 یا GTX 1660 هستند در حالی که مدل‌های میان‌ رده دارای پردازنده گرافیکی RTX 2050 یا RTX 2060 و مدل های سطح بالا دارای  تراشه‌های سری 30 مانند RTX 3070 یا 3080 GPU هستند .

لیست پردازنده های گرافیکی Nvidia

رقیب AMD : Nnidia ، فروشنده منتخب اپل برای کارت های گرافیک است، اگرچه واقعاً نباید مک بوک را برای بازی بخرید. AMD سال گذشته پردازنده های گرافیکی Radeon RX 5600M و Radeon RX 5700M را عرضه کرد .

لیست پردازنده های گرافیکی AMD

 

 

پورت ها : معمولا عدم وجود پورت های زیاد در لپ تاپ های مورد نظر خیلی مهم نیست . زیرا امروزه usb-c  تاندربولت 4 با قابلیت انتقال تصویر و انتقال دیتا با سرعت بالا وجود دارد که تنها با یک هاب می توانید تمام خروجی های مورد نطر خود را داشته باشید و حتی به صورت هم زمان استفاده کنید .

با این حال اکثر لپ‌تاپ ‌های معمولی دارای پورت‌های USB 3.0 و خروجی HDMI برای ویدئو هستند و با پیشرفت تکنولوژی کم کم تعداد زیادی از لپ تاپ ها از پورت های USB Type-C یا Thunderbolt 3 و Thunderbolt 4  . استفاده می کنند .

داشتن Type-C یک مزیت به حساب می آید زیرا می توانید از آن برای اتصال به شارژرها و داک های جهانی استفاده کنید . و از آن  سایر اتصالات مفید عبارتند از اسلات کارت SD، جک هدفون و پورت های اترنت (مخصوصا اگر گیمر هستید). دریافت کنید .

 

 

قابلیت اتصال : اگر زیاد مسافرت می کنید یا زیاد جا به جا می شوید و می خواهید از لپ تاپ خود در مکان های مختلف یا در حال حرکت استفاده کنید، می توانید یک نوت بوک با پشتیبانی  4G LTE یا  5G بخرید.  یا اگر از wi-fi  همراه یا hotspot استفاده می کنید و لپ تاپی با جدید ترین و بهترین گزینه های اتصال می خواهید، لپ تاپی با پشتیبانی از Wi-Fi 6 پیدا کنید WiFi 6خروجی تئوری افزایش یافته و اتصال پایدارتر از 802.11ac را ارائه می دهد .

همچنین پیشنهاد می‌کنیم به دنبال یک لپ تاپ با بلوتوث نسخه 5 باشید، آخرین استانداردی که اتصال بهبود یافته را با دستگاه های دارای بلوتوث، مانند ماوس و هدفون، ارائه می‌ دهد .

 

درایوهای DVD/Blu-ray  :تعداد کمی از لپ‌تاپ‌ها با درایوهای نوری عرضه می‌شوند، زیرا همه نرم‌ افزارها و فیلم‌ها قابل دانلود هستند، اگر واقعاً نیاز به خواندن/نوشتن دیسک ها دارید و لپ تاپ انتخابی شما با درایو DVD داخلی همراه نیست ، می توانید از یک دیسک خارجی که از طریق USB متصل می‌شود استفاده کنید .

 

 

 

6 . عمر باتری را کم نکنید

اگر یک نوت بوک بزرگ و حجیم یا یک لپ تاپ مناسب بازی می ‌خرید و فقط روی میز نزدیک پریز برق از آن استفاده می‌کنید ، قطعا عمر باطری برایتان مهم نیست  ، اما اگر قصد دارید از لپ‌ تاپ روی پای خود استفاده کنید، حتی در خانه یا محل کار ، حداقل به 7 یا 8 ساعت عمر باطری نیاز دارید که مقدار ایده آلی است .

نکته: برای تعیین عمر باتری مورد انتظار یک لپ تاپ یا یک نوت بوک  حرف سازنده را قبول نکنید  در عوض، نتایج شخص ثالث را از منابع عینی، مانند بررسی های ما یا سایت های معتبر، بخوانید .

 

 

 

7 . دسته بندی تقریبی لپ تاپ ها بر اساس قیمت آن در تاریخ (1402/7/6)

 

 

5.000.000 تا 8.000.000 تومان : ارزان‌ ترین لپ تاپ ها نوت ‌بوک‌ ها یا کروم ‌بوک‌ها هستند که سیستم عامل مرورگر محور گوگل را اجرا می‌کنند ، یا سیستم‌های ویندوزی پایین‌ رده با حداقل فضای ذخیره سازی و پردازنده های کند تر، مانند IDEAPAD 3 15IGL05 – Z  وASUS X543MA-GQ1012   و …  ، از اینها فقط به عنوان کامپیوترهای ثانویه استفاده کنید یا به بچه ها بدهید .

 

11.000.000 تا 20.000.000 تومان : با قیمت بسیار کمتر از 20.000.000 تومان ، می توانید یک نوت بوک با پردازنده Core i5 یا AMD A8 اینتل، 4 تا 8 گیگابایت رم و یک هارد دیسک 500 گیگابایتی یا 128 گیگابایتی SSD تهیه کنید که همه مشخصات قابل احترام هستند. با این حال، با این قیمت، اکثر نوت بوک ها ، صفحه نمایش فول اچ دی یا عمر باتری طولانی ندارند و ممکن است تنها چند استثنا وجود داشته باشد .

 

20.000.000 تا 28.000.000 تومان : با رسیدن به بالای 20.000.000 تومان ، شاهد طرح ‌های درجه یک بیشتری مانند روکش فلزی خواهید بود. سازندگان همچنین با بالا رفتن از نردبان قیمت شروع به اضافه کردن ویژگی های دیگری از جمله نمایشگرهایی با وضوح بالاتر و حافظه SSD  می کنند .

 

بالای 30.000.000 تومان :  در این محدوده قیمت ، نوت ‌بوک‌ هایی را انتظار داشته باشید که قابل حمل ‌تر، قدرتمند تر باشند یا هر دو این ویژگی ها را داشته باشند.  انتظار صفحه نمایش با وضوح بالا تر، پردازنده های سریعتر و احتمالا گرافیک مجزا را داشته باشید. سبک ‌ترین و با دوام‌ ترین دستگاه ‌های قابل حمل، مانند Apple MacBook Air   . Dell XPS 13 . Microsoft surface pro، بیش از 30.000.000 تومان قیمت دارند ، (گرچه اگر صفحه نمایش لمسی را انتخاب نکنید می‌توانید لپ تاپ دل را با قیمت کمتری تهیه کنید).  سیستم های بازی و پیشرفته معمولاً بیش از 47.000.000 تومان یا حتی تا 78.000.000 یا 93.000.000 نومان قیمت دارند .

 

 

 

8 . به برند توجه کنید

لپ تاپ شما به اندازه شرکتی که پشت آن ایستاده است خوب است . 

شما همچنین باید در نظر بگیرید که سازنده چگونه از نظر طراحی، ارزش و انتخاب، عملکرد بررسی و سایر معیارها در برابر رقابت قرار می گیرد .

 

 

باعث خوشحالی ماست که نظرات و پیشنهاد های خود را برای ما ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *