اخبار روز

مایکروسافت ابزار اسکرین‌ شات هوش مصنوعی «کابوس حریم خصوصی» را دوباره راه‌اندازی می‌کند

اسکرین‌ شات هوش مصنوعی

مایکروسافت می‌گوید پس از جنجال حریم خصوصی در مورد یک ابزار جدید که به‌طور منظم اسکرین‌شات‌هایی از فعالیت کاربران می‌گیرد، به بازخوردها گوش داده است و تصمیم تازه ای گرفته است.

هنگامی که این ابزار در ماه مه ۲۰۲۴ رونمایی شد، توسط منتقدان به‌عنوان یک «کابوس بالقوه حریم خصوصی» برچسب‌گذاری شد که باعث شد غول فناوری انتشار آن را به تعویق بیندازد.

مایکروسافت اکنون قصد دارد این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی را در ماه نوامبر روی کامپیوترهای جدید CoPilot+ خود دوباره راه‌اندازی کند. برخی از ویژگی‌های بحث‌برانگیزتر آن حذف شده است، به عنوان مثال، این ابزار اکنون اختیاری خواهد بود در حالی که نسخه اصلی به طور پیش‌فرض روشن بود.

جنجال پیرامون Recall باعث شد اداره کمیساریای اطلاعات (ICO)، ناظر داده‌های بریتانیا، با غول فناوری در مورد این ابزار استعلام کند.

این سازمان گفت که اکنون مطلع شده است که یک “سری تغییرات” در محصول ایجاد شده است. این سازمان در بیانیه‌ای گفت: “ما همچنان Recall را در حالی که مایکروسافت به سمت راه‌اندازی حرکت می‌کند، ارزیابی خواهیم کرد.”

 

حافظه عکاسی آنلاین

هنگامی که مایکروسافت در ابتدا این ابزار را در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در ماه مه اعلام کرد، گفت که از هوش مصنوعی برای «امکان دسترسی به تقریباً هر چیزی که تاکنون در رایانه خود دیده‌اید» استفاده می‌کند و آن را با داشتن حافظه عکاسی مقایسه کرد. این شرکت گفت که Recall می‌تواند در فعالیت‌های گذشته یک کاربر، از جمله فایل‌ها، عکس‌ها، ایمیل‌ها و سابقه مرور آن‌ها جستجو کند. این ابزار برای کمک به افراد در یافتن چیزهایی که قبلاً به آن‌ها نگاه کرده یا روی آن‌ها کار کرده‌اند، با جستجو در اسکرین‌شات‌های دسکتاپ که هر چند ثانیه گرفته می‌شود، طراحی شده بود.

اما منتقدان با توجه به حجم داده‌های حساسی که این سیستم جمع‌آوری می‌کند، به سرعت نگرانی‌هایی را مطرح کردند، و یکی از کارشناسان آن را یک «کابوس بالقوه حریم خصوصی» برچسب‌گذاری کرد.

Recall هرگز به طور عمومی در دسترس قرار نگرفت.

قرار بود نسخه‌ ای از این ابزار با کامپیوترهای CoPilot+ راه‌اندازی شود، که مایکروسافت آن را سریع‌ترین و هوشمندترین رایانه‌های ویندوزی که تاکنون ساخته شده است، معرفی کرد. زمانی که آن‌ها در ماه ژوئن راه‌اندازی شدند، پس از اینکه مایکروسافت به کاربران گفت که تغییراتی برای امن‌تر کردن آن ایجاد کرده است.

اما راه‌اندازی آن بیشتر به تعویق افتاد و اکنون به پاییز موکول شده است. این شرکت همچنین اقدامات امنیتی اضافی برای آن اعلام کرده است.

“Recall یک تجربه اختیاری است. عکس‌های فوری و هر اطلاعات مرتبط همیشه رمزگذاری می‌شوند”، پوان داولوری، معاون رئیس شرکت مایکروسافت در بخش ویندوز و دستگاه‌ها گفت.

وی افزود که “ویندوز ابزارهایی را ارائه می‌دهد تا به شما کمک کند حریم خصوصی خود را کنترل کنید و سفارشی کنید که چه چیزی برای شما ذخیره شود تا بعداً پیدا کنید”.

با این حال، یک وبلاگ فنی در مورد آن بیان می‌کند که «داده‌های تشخیصی» از این ابزار ممکن است بسته به تنظیمات حریم خصوصی فردی با شرکت به اشتراک گذاشته شود.

این شرکت افزود که فقط با ورود بیومتریک می‌توان به اسکرین‌شات‌ها دسترسی داشت و اطلاعات حساس مانند جزئیات کارت اعتباری به طور پیش‌فرض اسکن نخواهد شد.

Recall فقط در محدوده لپ‌تاپ‌های سفارشی CoPilot+ با چیپ‌های قدرتمند هوش مصنوعی داخلی در دسترس است.

پروفسور آلن وودوارد، یک کارشناس امنیت سایبری در دانشگاه سوری، گفت که اقدامات جدید یک پیشرفت قابل توجه است. وی گفت: قبل از اینکه هر عملکردی مانند Recall فعال شود، جنبه‌های امنیتی و حریم خصوصی باید به طور جامع آزمایش شوند. با این حال، او افزود که برای استفاده از آن عجله نخواهد کرد.

اما شخصاً تا زمانی که این مورد برای مدتی در دنیای واقعی آزمایش نشده باشد، ثبت نام نخواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *