اخبار روز

مایکروسافت سرفیس پرو ۱۱ و سرفیس لپ‌تاپ ۷ با اسنپدراگون X الیت معرفی شدند

مایکروسافت سرفیس پرو ۱۱

مایکروسافت در رویدادی محرمانه که تنها برای اصحاب رسانه در آستانه‌ی Build 2024 برگزار شد، لپ‌تاپ‌های مورد انتظار، یعنی سرفیس پرو ۱۱ و سرفیس لپ‌تاپ ۷ مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون X الیت و X پلاس، رونمایی کرد.

در ماه مارس، زمانی که مایکروسافت از این لپ‌تاپ‌ها با پردازنده‌های Intel Core Ultra صرفاً برای مشتریان تجاری رونمایی کرد، کمی ناامید شدیم. اما حالا به نظر می‌رسد ردموندی‌ها در حال کار روی چیز ویژه‌ای بوده‌اند که آن را مجموعه‌ای از «کامپیوترهای Copilot+» می‌نامند.

مایکروسافت ادعا می‌کند که این نسل جدید از کامپیوترهای Copilot+ تا ۵۸ درصد سریع‌تر از مک‌بوک ایر M3 بوده و قابلیت‌های GPT-4o نیز به‌زودی از طریق Copilot در اختیار کاربران ویندوز ۱۱ قرار خواهد گرفت. همانطور که انتظار می‌رفت، پیشگامان این ابتکار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، سرفیس‌های جدید هستند که هر دو با قیمت پایه ۹۹۹ دلار از تاریخ ۱۸ ژوئن قابل پیش‌خرید خواهند بود. نگاهی به ویژگی‌های این محصولات می‌اندازیم:

 

مشخصات فنی

مشخصات سرفیس پرو ۱۱ سرفیس لپ‌تاپ ۷
پردازنده مرکزی اسنپدراگون X پلاس یا X الیت اسنپدراگون X پلاس یا X الیت
حافظه‌ی رم تا ۳۲ گیگابایت LPDDR5x تا ۶۴ گیگابایت LPDDR5x
حافظه‌ی ذخیره‌سازی تا ۱ ترابایت تا ۱ ترابایت
نمایشگر ۱۳ اینچ PixelSense Flow – قابل ارتقا به OLED با روشنایی ۹۰۰ نیت ۱۳.۸ یا ۱۵ اینچ PixelSense Flow، نسبت تصویر ۳:۲، روشنایی تا ۶۰۰ نیت
وب‌کم دوربین QHD Surface Studio با Windows Hello، دوربین پشتی ۱۰ مگاپیکسل ۱۰۸۰p با Windows Hello
باتری تا ۵۳ وات‌ساعت – تا ۱۴ ساعت پخش محلی ویدیو تا ۶۶ وات‌ساعت – تا ۲۲ ساعت پخش محلی ویدیو
ابعاد ۲۸.۷ در ۲۰.۳ در ۱ سانتی‌متر ۳۰ در ۲۲.۱ در ۱.۸ سانتی‌متر (۱۳.۸ اینچ) ۳۳ در ۲۳.۹ در ۱.۸ سانتی‌متر (۱۵ اینچ)
وزن ۰.۸۹ کیلوگرم ۱.۳۵ کیلوگرم (۱۳.۸ اینچ) ۱.۶۸ کیلوگرم (۱۵ اینچ)

این حرکت، گام بلندی برای مایکروسافت در جهت جا انداختن لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی آرم در دنیای ویندوز محسوب می‌شود و عملکرد این دستگاه‌ها گویای همه چیز است. مایکروسافت ادعا می‌کند که این سرفیس‌ها «۸۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی» هستند و از نظر عمر باتری نیز می‌توانند تا «۲۲ ساعت پخش محلی ویدیو» را ارائه دهند. این اعداد به خصوص در مقایسه با ادعای اپل در مورد مک‌بوک ایر M3 مبنی بر «تا ۱۸ ساعت پخش فیلم با اپل تی‌وی» بسیار چشمگیر است.

علاوه بر این، مایکروسافت تأیید کرده است که سرفیس لپ‌تاپ جدید می‌تواند از سه مانیتور 4K به طور همزمان در کنار نمایشگر خود پشتیبانی کند که به وضوح کنایه‌ای به محدودیت‌های اپل در زمینه‌ی پشتیبانی از مانیتور است.

در مورد سرفیس لپ‌تاپ، امکان انتخاب از میان چهار رنگ و نمایشگر ۱۳.۸ یا ۱۵ اینچی وجود دارد. قیمت پایه این دستگاه ۹۹۹ دلار است.

 

نگاه دقیق‌تر به سرفیس پرو ۱۱

حالا که به سرفیس پرو ۱۱ می‌پردازیم، باید بگوییم که این دستگاه تنها در یک اندازه‌ی ۱۳ اینچی عرضه می‌شود، اما برای اولین بار در بین سرفیس‌ها، شاهد نمایشگر زیبای OLED با قابلیت HDR هستیم.

علاوه بر این، صفحه‌کلید مجیک (Flex Keyboard) نیز به‌روزرسانی‌های قابل توجهی دریافت کرده است – از جمله یک تاچ‌پد ۱۴ درصد بزرگ‌تر با بازخورد لمسی (haptic feedback) و استفاده‌ی بیشتر از فیبر کربن برای کاهش خمیدگی و بهبود عملکرد و دوام صفحه‌کلید. همچنین، قلم سرفیس به‌طور مستقیم درون کاور صفحه‌کلید قرار می‌گیرد و می‌توانید بدون اتصال آن به سرفیس پرو از آن استفاده کنید.

در لبه‌ی بالایی دستگاه، وب‌کم اولتراواید QHD جدیدی تعبیه شده است که مشتاقانه منتظر امتحان کردن آن و بررسی کیفیت تصویر در این حسگر کوچک هستم.

شما می‌توانید سرفیس پرو ۱۱ را در چهار رنگ آبی تیره (Sapphire)، طلایی (Dune)، نقره‌ای (Platinum) یا مشکی سفارش دهید. پیش‌خرید این دستگاه هم‌اکنون با قیمت ۹۹۹ دلار امکان‌پذیر است و عرضه‌ی آن از تاریخ ۱۸ ژوئن آغاز خواهد شد.

قابلیت‌های جدید با هوش مصنوعی

البته، واحد پردازش عصبی (NPU) کوالکام در این دستگاه‌ها (با قابلیت انجام تا ۴۵ تریلیون عملیات در ثانیه) برای گشودن قفل برخی قابلیت‌های کلیدی به کار می‌رود که منجر به تجربه‌ی بسیار بهبودیافته‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی در Copilot می‌شود. ویژگی‌هایی مانند Recall یک جستجوی فراگیر مبتنی بر متن و شبکه را در کل دستگاه در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید با دستورات ساده‌ای به آن اطلاعات بدهید.

برای مثال، اگر در دریایی از فایل‌ها، プレゼンテーション (prezentēshon – معادل ژاپنی پاورپوینت) خود را گم کرده‌اید، می‌توانید با دستور «پاورپوینتی با یک نمودار بنفش» آن را پیدا کنید.

Cocreator بخش مربوط به تولید تصاویر با هوش مصنوعی است، جایی که شما می‌توانید طرحی را بکشید و مایکروسافت با هر سطح دقتی که به دنبالش هستید آن را برای شما تولید کند.

حتی ادغام‌هایی با ایکس‌باکس نیز وجود دارد، بنابراین اگر در بخشی از بازی گیر کرده‌اید، می‌توانید از Copilot کمک بگیرید تا شما را در آن مرحله‌ی دشوار راهنمایی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *