اخبار روز

همکاری نزدیک مایکروسافت و OpenAI ادامه دارد؟

open ai

“بهترین رفاقت در فناوری” با تلاش OpenAI برای تغییر قرارداد خود با مایکروسافت و تلاش این شرکت نرم افزاری برای کاهش تسلط مایکروسافت روی این استارتاپ، با مشکل مواجه شده است.

پاییز گذشته، سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، از همتای خود در مایکروسافت، ساتیا نادلا، پرسید که آیا این غول فناوری میلیاردها دلار در این استارتاپ سرمایه گذاری خواهد کرد. مایکروسافت در حال حاضر 13 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرده بود و آقای نادلا در ابتدا تمایل داشت جریان نقدینگی را ادامه دهد. اما پس از اخراج موقت آقای آلتمن توسط هیئت مدیره OpenAI در نوامبر گذشته، آقای نادلا و مایکروسافت تجدید نظر کردند.

در چند ماه بعدی، مایکروسافت کوتاه نیامد، این در حالی است که OpenAI، که انتظار میرود امسال 5 میلیارد دلار ضرر کند، همچنان درخواست پول بیشتر و قدرت محاسباتی بیشتری برای ساخت و اجرای سیستم های هوش مصنوعی خود دارد.

آقای آلتمن زمانی همکاری OpenAI با مایکروسافت را “بهترین رفاقت در فناوری” نامید، اما روابط بین این دو شرکت شروع به از هم گسستگی کرده است. فشار مالی بر OpenAI، نگرانی در مورد ثبات آن و اختلافات بین کارمندان دو شرکت، مشارکت پنج ساله آنها را تحت فشار قرار داده است.

این تنش چالش اصلی استارتاپ های هوش مصنوعی را نشان می دهد: آنها برای پول و قدرت محاسباتی به غول های فناوری جهان وابسته هستند زیرا این شرکت های بزرگ سیستم های محاسبات ابری عظیمی را کنترل می کنند که شرکت های کوچک برای توسعه هوش مصنوعی به آن نیاز دارند.

هیچ جفت دیگری این پویایی را بهتر از مایکروسافت و OpenAI، سازنده چت بات ChatGPT نشان نمی دهد. زمانی که OpenAI سرمایه گذاری عظیم خود را از مایکروسافت دریافت کرد، با یک قرارداد انحصاری برای خرید قدرت محاسباتی از مایکروسافت و همکاری نزدیک با این غول فناوری در مورد هوش مصنوعی جدید موافقت کرد.

آقای آلتمن در بیانیه ای روز پنجشنبه گفت: “ما از همکاری با مایکروسافت بسیار سپاسگزاریم؛ شرط بندی بزرگ اولیه آنها بر روی ما و منابع محاسباتی عظیمی که آنها ارائه کرده اند برای پیشرفت های تحقیقاتی ما ضروری بوده است و به نفع هر دو شرکت بسیار بوده است. ما هیجان زده هستیم و متعهد به دنبال کردن چشم انداز مشترک خود و دستیابی به چیزهای حتی بزرگتر با هم در آینده دور هستیم.”

در طول سال گذشته، OpenAI سعی کرده است این قرارداد را برای کمک به تأمین قدرت محاسباتی بیشتر و کاهش هزینه های سنگین مذاکره کند، در حالی که مدیران مایکروسافت نگران شده اند که کار هوش مصنوعی آنها بیش از حد به OpenAI وابسته است. آقای نادلا به طور خصوصی گفته است که اخراج آقای آلتمن در نوامبر او را شوکه و نگران کرده است، طبق گفته پنج نفر با اطلاع از نظرات او.

روابط open ai و مایکروسافت

 

تلاش مایکروسافت برای کاهش نیاز به اپن ای آی

آقای اسکات، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، در مصاحبه اخیر خود گفت: “ما در بسیاری از نقاط مجزا در مشارکت به سرمایه گذاری در OpenAI ادامه داده ایم. ما قطعاً بزرگترین سرمایه گذار سرمایه در آنها هستیم.”

اما در مارس، مایکروسافت حداقل 650 میلیون دلار برای استخدام بیشتر کارکنان از Inflection، رقیب OpenAI پرداخت کرد. مصطفی سلیمان، مدیرعامل سابق و بنیانگذار Inflection، نظارت بر یک گروه جدید مایکروسافت را بر عهده دارد که برای ساخت فناوری های هوش مصنوعی برای مصرف کنندگان مبتنی بر نرم افزار OpenAI کار می کند. طبق گفته دو نفر آشنا با برنامه های مایکروسافت، او همچنین مسئول تلاش بلندمدت مایکروسافت برای ساخت فناوری هایی است که می تواند جایگزین آنچه این شرکت از OpenAI دریافت می کند شود.

“اگر مایکروسافت فقط از فناوری های OpenAI استفاده کند، ممکن است عقب بماند”، گیل لوریا، تحلیلگر بانک سرمایه گذاری D.A. Davidson گفت. “این یک مسابقه واقعی است – و OpenAI ممکن است آن را نبرد.”

طبق گفته پنج نفر آشنا با رابطه بین این دو شرکت، برخی از مدیران اجرایی و کارمندان OpenAI، از جمله آقای آلتمن، از حضور آقای سلیمان در مایکروسافت عصبانی هستند. تیم آقای سلیمان بخشی از گروهی از مهندسان مایکروسافت است که مستقیماً با کارمندان OpenAI کار می کنند. ده ها مهندس مایکروسافت در محل کار در دفاتر OpenAI در سانفرانسیسکو کار می کنند و از لپ تاپ های ارائه شده توسط OpenAI که برای حفظ پروتکل های امنیتی این استارتاپ تنظیم شده اند، استفاده می کنند.

طبق گفته دو نفر آشنا با تماس، برخی از کارکنان OpenAI اخیراً شکایت کردند که آقای سلیمان در یک تماس ویدیویی اخیر به یک کارمند OpenAI فریاد زد زیرا فکر می کرد این استارتاپ به اندازه کافی سریع فناوری جدید را به مایکروسافت تحویل نمی دهد. این افراد گفتند که دیگران پس از دانلود نرم افزار مهم OpenAI توسط مهندسان مایکروسافت بدون رعایت پروتکل های توافق شده بین دو شرکت، خشمگین شدند.

پس از اینکه مایکروسافت از مذاکرات در مورد تامین مالی اضافی عقب نشینی کرد، OpenAI در وضعیت سختی قرار گرفت.

نیویورک تایمز در ماه دسامبر علیه OpenAI و مایکروسافت شکایت کرد و ادعا کرد که آنها حق چاپ نیویورک تایمز را در آموزش سیستم های هوش مصنوعی نقض کرده اند.

پس از اینکه مایکروسافت از مذاکرات در مورد تامین مالی اضافی عقب نشینی کرد، و OpenAI در وضعیت سختی قرار گرفت. این شرکت به پول بیشتری برای ادامه فعالیت خود نیاز داشت و مدیران اجرایی آن از انحصار قرارداد ناراحت بودند. طبق گفته هفت نفر آشنا با این مذاکرات، در طول سال گذشته، این شرکت هوش مصنوعی بارها سعی کرده است هزینه را کاهش دهد و به آن اجازه دهد قدرت محاسباتی را از شرکت های دیگر خریداری کند.

شرکت هوش مصنوعی open ai

بخشی از این برنامه، تأمین سرمایه گذاری های استراتژیک از سازمان هایی بود که می توانستند چشم انداز OpenAI را به روش هایی فراتر از کسب پول تقویت کنند. این سازمان ها شامل اپل، سازنده تراشه Nvidia و MGX، یک شرکت سرمایه گذاری فناوری تحت کنترل امارات متحده عربی بودند.

آقای آلتمن و OpenAI سال ها بود که در مورد مشارکت های بالقوه با اپل بحث می کردند. در سال 2022، زمانی که OpenAI در حال توسعه فناوری هایی بود که ChatGPT را هدایت می کرد، آقای آلتمن و کوین اسکات، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، با مدیران اپل دیدار کردند تا راه های همکاری سه شرکت را بررسی کنند، طبق گفته دو نفر آشنا با این جلسه. این جلسه در نهایت منجر شد تا اپل اوایل امسال با قرار دادن ChatGPT روی آیفون موافقت کند.

Nvidia یک شریک مهم بود زیرا تراشه های کامپیوتری مورد نیاز OpenAI برای ساخت فناوری های هوش مصنوعی خود را طراحی کرد. MGX بخشی از یک تلاش بلندپروازانه OpenAI برای ساخت مراکز داده کامپیوتری جدید در سراسر جهان بود.

اوایل این ماه، OpenAI یک دور تامین مالی 6.6 میلیارد دلاری به رهبری Thrive Capital با مشارکت اضافی Nvidia، MGX و دیگران را بست. اپل سرمایه گذاری نکرد، اما مایکروسافت نیز در این دور تامین مالی شرکت کرد.

طبق اسناد بررسی شده توسط نیویورک تایمز، OpenAI انتظار داشت تا پایان سال 2024 حداقل 5.4 میلیارد دلار هزینه محاسباتی کند. این مبلغ انتظار می رفت که در پنج سال آینده با گسترش OpenAI به شدت افزایش یابد و طبق اسناد، تا سال 2029 به هزینه های محاسباتی سالانه 37.5 میلیارد دلار برسد.

مشخص نیست که تغییرات اخیر در مشارکت بین OpenAI و مایکروسافت تا چه حد این مسیر را تغییر خواهد داد، اما طبق گفته فردی آشنا با استراتژی این شرکت، مدیران اجرایی مایکروسافت از این تغییرات راضی بودند. این غول فناوری می تواند همچنان از پیشرفت فناوری های OpenAI بهره مند شود، در حالی که این استارتاپ همچنان به غول فناوری برای مقادیر قابل توجهی قدرت محاسباتی پول پرداخت می کند.

با این حال، کارمندان OpenAI شکایت دارند که مایکروسافت قدرت محاسباتی کافی را ارائه نمی دهد، برخی شکایت کرده اند که اگر شرکت دیگری در ایجاد هوش مصنوعی که با مغز انسان مطابقت دارد، آن ها را شکست دهد، مایکروسافت مقصر خواهد بود زیرا به OpenAI قدرت محاسباتی مورد نیاز را نداده است.

عجیب است که این می تواند کلیدی برای رهایی از قرارداد خود با مایکروسافت باشد. این قرارداد حاوی بندی است که می گوید اگر OpenAI هوش عمومی مصنوعی یا A.G.I. را بسازد (تقریباً یک ماشین که قدرت مغز انسان را مطابقت می دهد) مایکروسافت دسترسی به فناوری های OpenAI را از دست می دهد.

این بند برای اطمینان از اینکه شرکتی مانند مایکروسافت از این ماشین آینده سوء استفاده نمی کند، در نظر گرفته شده بود، اما امروز، مدیران اجرایی OpenAI آن را به عنوان مسیری برای یک قرارداد بهتر می بینند، طبق گفته فردی آشنا با مذاکرات این شرکت. طبق شرایط قرارداد، هیئت مدیره OpenAI می تواند تصمیم بگیرد که چه زمانی A.G.I. به دست آمده است.

 

در کنفرانسی در مورد هوش مصنوعی در سیاتل در این ماه، مایکروسافت زمان زیادی را برای بحث در مورد OpenAI صرف نکرد. آشا شارما، مدیر اجرایی که روی محصولات هوش مصنوعی مایکروسافت کار می‌کند، بر استقلال و تنوع انتخاب های این غول فناوری تأکید کرد.

خانم شارما گفت: “ما قطعاً به ارائه انتخاب اعتقاد داریم.”

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *