دسته‌بندی نشده, نقد و بررسی

بررسی سرفیس پرو ۱۰ برای کسب‌وکار: ارتقایی محتاطانه برای کارکنان IT

سرفیس جدید

این دستگاه کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد، اما قرار هم همین بوده است. از همان لحظه‌ای که مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ برای کسب‌وکار را معرفی کرد، می‌دانستم چه انتظاری باید داشته باشم: پردازنده‌ای سریع‌تر با واحد پردازش عصبی (NPU) درون همان قاب سرفیس پرو ۹. به عنوان اولین تبلت‌های سرفیس با قابلیت هوش مصنوعی (AI PC)، به نظر می‌رسید مدل پرو ۱۰ برای کسب‌وکار و همتای سنتی‌تر آن، لپ‌تاپ ۶، ناامیدکننده هستند. و این حقیقت که شما فقط می‌توانستید این دستگاه را از وب‌سایت مایکروسافت یا از طریق توزیع‌کنندگان سازمانی خریداری کنید، این حس را القا می‌کرد که شرکت می‌خواهد بی‌سروصدا از این محصول عبور کند.

اما پس از بررسی تبلت سرفیس پرو ۱۰ (در ادامه‌ی این بررسی، عبارت «برای کسب‌وکار» را حذف می‌کنم، خودتان متوجه منظور می‌شوید)، متوجه شدم که مایکروسافت فقط می‌خواسته با ارتقاء کامپیوترهای شخصی، رضایت کارکنان IT را جلب کند. این دستگاه خسته‌کننده است؛ هیچ ویژگی جدید و مهمی برای یادگیری ندارد و تمام نرم‌افزارهای ویندوزی موجود در شرکت شما به خوبی روی آن کار می‌کنند. بدون هیچ زنگ خطری، بدون هیچ سورپرایزی.

می‌توانم این سرفیس پرو ۱۰ را به خاطر آنچه هست، بپذیرم، زیرا می‌دانیم مایکروسافت سخت‌افزارهای سرفیس جذابی برای مصرف‌کنندگان در آینده دارد. این شرکت اصحاب رسانه را به رویدادی در سیاتل در تاریخ ۲۰ می‌ (یک روز قبل از شروع کنفرانس Build) دعوت کرده است، جایی که انتظار میرفت شاهد معرفی برخی دستگاه‌های سرفیس با تمرکز بر مصرف‌کننده باشیم که از تراشه‌های اسنپدراگون X الیت جدید کوالکام بهره می‌برند. منطقی است که مایکروسافت ریسک بیشتری را با سخت‌افزار مصرفی خود به جای دستگاه‌هایی که کارکنان IT نیاز به مدیریت آن‌ها دارند، انجام دهد.

سرفیس پرو ۱۰ برای کسب‌وکار اساساً فقط یک ارتقای تراشه نسبت به مدل قبلی است، اما همچنان یک تبلت ویندوزی باریک، سبک و خوش‌طراحی است.

 

مزایا:

  • تراشه‌های Core Ultra اینتل که سریع و کارآمد هستند.
  • واحد پردازش عصبی (NPU) می‌تواند وظایف پایه‌ی هوش مصنوعی را انجام دهد.
  • طراحی باریک
  • صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی عالی

معایب:

  • هیچ تغییر طراحی عمده‌ای نسبت به مدل‌های قبلی ندارد.
  • فقط دو درگاه USB-C دارد.
  • صفحه‌کلید و قلم به صورت جداگانه فروخته می‌شوند.
  • پایه‌نگهدارنده باعث می‌شود قرار دادن دستگاه در حالت‌های مختلف دشوار باشد.
  • قیمت ۱۲۰۰ دلار در وب‌سایت مایکروسافت

چه چیزهای جدیدی در سرفیس پرو ۱۰ برای کسب‌وکار وجود دارد؟

هر دو مدل سرفیس پرو ۱۰ و لپ‌ تاپ ۶ برای کسب‌وکار از تراشه‌های جدید Core Ultra اینتل بهره می‌برند. این اولین پردازنده‌های این شرکت هستند که برای انجام کارهای هوش مصنوعی، یک واحد پردازش عصبی (NPU) را در خود جای داده‌اند. البته هنوز قابلیت‌های هوش مصنوعی زیادی در ویندوز ۱۱ وجود ندارد، اما انتظار داریم مایکروسافت در کنفرانس Build قابلیت‌های هوش مصنوعی جدیدی را معرفی کند.

در حال حاضر، داشتن یک NPU به این معنی است که می‌توانید از «Windows Studio Effects» استفاده کنید که می‌تواند با پس‌زمینه‌های مات و سایر ویژگی‌ها، چت‌های ویدیویی شما را جذاب‌تر کند. ویندوز ۱۱ همچنین می‌تواند با تکیه بر واحد پردازش عصبی شما به جای پردازنده مرکزی یا گرافیکی، این کارها را با کارایی بیشتری انجام دهد و بدون این که سرعت سایر بخش‌های سیستم را کم کند. چه کسی این را نمی‌خواهد؟

از نظر طراحی، سرفیس پرو ۱۰ تقریباً شبیه به سرفیس پرو ۹ است – صفحه‌نمایش PixelSense 120 هرتزی 13 اینچی همچنان وجود دارد و مایکروسافت همچنان از پایه‌نگهدارنده‌ی تاشوی خود برای نگه‌داشتن تبلت استفاده می‌کند. اما حداقل این شرکت یک وب‌کم 1440p جدید با میدان دید وسیع‌تر

نتیجه‌گیری

سرفیس پرو ۱۰ برای کسب‌وکار یک به‌روزرسانی تدریجی و محتاطانه برای بخش IT شرکت‌ها به نظر می‌رسد. این دستگاه، قدرتمندتر از نسل قبل است و واحد پردازش عصبی (NPU) آن می‌تواند برخی از وظایف هوش مصنوعی اولیه را انجام دهد. با این حال، طراحی کلی آن نسبت به سرفیس پرو ۹ تغییر نکرده است و همچنان شاهد همان درگاه‌های کم، پایه‌نگهدارنده‌ی نه چندان راحت و قیمت نسبتاً بالای آن هستیم.

مهم‌ترین نکات برای خریداران سازمانی:

  • اگر به دنبال ارتقاء هستید که کاربران را مجبور به یادگیری چیزهای جدید نکند، سرفیس پرو ۱۰ برای کسب‌وکار گزینه‌ی مناسبی است.
  • اگر به جدیدترین سخت‌افزار و بهترین عملکرد احتیاج دارید، بهتر است منتظر معرفی سرفیس‌های مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون X الیت در رویداد Build باشید. به نظر می‌رسد این دستگاه‌ها از نظر هوش مصنوعی قابلیت‌های بیشتری ارائه دهند.
  • قیمت ۱۲۰۰ دلاری این تبلت بدون احتساب صفحه‌کلید و قلم، ممکن است برای برخی از سازمان‌ها گران باشد.

تصمیم نهایی، اگر بخش IT شما نیاز به ارتقاء سرفیس پروهای قدیمی دارد و نمی‌خواهید جریان کاری کاربران را برهم بزنید، سرفیس پرو ۱۰ برای کسب‌وکار می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اما اگر به دنبال بهترین سخت‌افزار و قابلیت‌های هوش مصنوعی هستید، بهتر است کمی صبر کنید و ببینید مایکروسافت در رویداد Build چه چیزی را معرفی می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *