مشکلات و عیب یابی

چرا سرفیس پرو روشن نمی شود؟

در این مطلب بخوانید:

چرا سرفیس پرو روشن نمی شود؟

گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی برای دستگاه به وجود بیاید و مانع از روشن شدن دستگاه شود در اینجا به این مشکلات می پردازیم .

سرفیس پرو از یک سیستم عامل داخلی به نام (UEFI) استفاده می کند ، امنیت و ویژگی های انحصاری این سیستم از عملکرد سخت افزار های دستگاه پشتیبانی می کند.

گاهی مواقع هنگام روشن کردن سرفیس پرو خود ممکن است با مشکل مواجه شوید و دستگاه روشن نشود . معمولا در این هنگام پیام یا نمادی را روی صفحه نمایش دستگاه به شما نشان می دهد تا شما متوجه مشکل شوید .

گرمای بیش از حد 

ممکن است مواقعی کار های بسیار سنگین با با دستگاه انجام دهید یا با  آن بازی کرده باشید آن هم از نوع بازی های سنگین یا حتی ممکن است دستگاه به مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرارگرفته باشد و حرارت دستگاه بالا برود در این هنگام دستگاه اگر روشن باشد خاموش می شود و اگر خاموش باشد روشن نمی شود و تنها علامت دما سنج را روی صفحه نمایش به ما نشان می دهد و دلیل این کار این است که دمای دستگاه پایین بیاید تا باعث سوختن قطعات نشود و امنیت آن حفظ شود ، این روند و روشن نشدن تا رسیدن قطعات به دمای مطلوب ادامه دارد .

باتری خیلی کم است .

این نماد زمانی که باتری کم تر از یک حد برسد روی صفحه نمایش نشان داده می شود و می گوید با این مقدار باتری دستگاه قادر به روشن شدن نیست.

سرفیس ها مانند گوشی موبایل پس از مدتی کار نکردن به حالت آماده به کار می روند تا روند مصرف باتری به کم ترین حالت خود برسد اما ممکن است هنگامی که شما دستگاه را ترک می کنید دستگاه به حالت آماده به کار نرود و از آنجایی که صفحه نمایش بیشترین مصرف باتری را دارد شارژ دستگاه با سرعت بیشتری به پایان برسد و دستگاه خاموش شود ، دلیل این امر می تواند تغییر در تنظیمات دستگاه باشد که باید آن را به حالت پیش فرض خودش برگردانید .

مشکل شارژ دهی 

سعی می کنید سرفیس پرو خود را شارژ کنید اما پاسخی از دستگاه دریافت نمی کنید و دستگاه شارژ نمی شود .

این مشکل می تواند از شارژر باشد :

روی شارژر های سرفیس یک نشانگر LED تعبیه شده است که روشن بودن آن به این معنا است که دستگاه در حال شارژ است و هنگامی که روشن نشود یا به صورت چشمک زن روشن باشد به این معنی است که دستگاه شارژ نمی شود  و مشگلی در فرآیند شارژ وجود دارد .

_سیم برق خود را بررسی کنید : بررسی کنید که سیم برق محکم به پریز برق متصل باشد .

_کانکتور شارژ را برعکث متصل کنید : کانکتور شارژ سرفیس مغناطیسی است و ممکن است درست متصل نشده باشد .

_کانکتور شارژ سرفیس خود را تمیز کنید : شارژ را از سرفیس جدا کنید و از یک دستمال خشک برای تمیز کردن آن استفاده کنید .

_شارژر دیگری را امتحان کنید : شارژر اورجینال سرفیس پرو با همه مدل های دیگر پرو سازگار است شما میتوانید برای تست از شارژر دیگر استفاده کنید .

لوازم جانبی های متصل معیوب 

ممکن است بعضی از لوازم جانبی ها که خراب شده اند یا معیوب می باشند مانع روشن شدن دستگاه شوند و این مشکل زمانی  رخ می دهد که یکی از درایو ها سعی می کند آن لوازم جانبی معیوب را پردازش کند .

لوازم جانبی سرفیس را بردارید

برای مطمئن شدن از این که هیچ یک از لوازم جانبی های متصل فرآیند روشن شدن را مختل نمی کند ان ها را یکی یکی جدا کرده و بعد از جدا کرده و بعد از جدا کردن هر کدام ، دستگا را روشن کنید .

پیشنهاد می شود

1 همه دستگاه های ذخیره سازی مانند usb و micro sd را جدا کنید .

2 اگر از داک سرفیس استفاده می کنید آن را از دستگاه جدا کرده و به جای آن با شارژر دستگاه را شارژ کنید .

3 اگر از قاب یا محافظی استفاده می کنید آن را جدا کنید .

4 لوازم جانبی را از همه پورت ها حتی از پورت روی شارژر جدا کنید .

نکته : اگر سرفیس پرو شما با موفقیت روشن شود ممکن است آخرین لوازم جانبی که جدا کرده اید مشکل باشد .

مشکل سخت افزاری:

 ممکن است مشکل از قطعات سخت افزاری باشد در این میان مهم ترین آنها Motherboard است . که اگر سخت افزاری معیوب باشد یا کانکتور معیوب به دستگاه متصل باشد جلوی روشن شدن دستگاه را میگیرد . و برای حل این مشکل به متخصص نیاز دارید .

گیر کردن در حالت آماده به کار یا خواب :

برخی از برنامه هایی که در پس زمینه در حال اجرا شدن می باشند و خطایی در اجرای آن ها وجود دارند ممکن است از روشن شدن دستگاه شما جلو گیری کند .

باتری مرده :

باتری دستگاه ها جزو دسته لوازم مصرفی می باشند و ممکن است پس از مدت ها استفاده از آن فرسوده شده باشد و قادر به روشن کردن دستگاه نباشد .

شرکت مایکروسافت برای محافظت از باتری ویژگی هایی را در ویندوز و سخت افزار های خود نهاده است که برخی مواقع برای جلو گیری از آسیب رسیدن به باطری هنگامی که سرعت مصرف آن بسیار بالا می رود دستگا را خاموش می کند ، و شما باید کابل شارژ را متصل کنید تامقداری از این مصرف را مستقیم از برق بگیرد  و فشار را از روی باتری بردارد .

_شارژر را وصل کنید و 15min به آن زمان دهید تا دستگاه شارژ شود .

_سعی کنید از شارژر اصلی خود مایکروسافت استفاده کنید .

بیدار کردن سرفیس پرو با کلید های میانبر 

اگر سیستم عامل قدیمی دارید ممکن است با مشکلاتی روبه رو شوید که توسط مایکروسافت برطرف نشد روبه رو شوید .

دکمه ها را امتحان کنید :WIN+CTRL+SHIFT+B فشار دهید .

اگر کیبورد را موجود ندارید این راه را امتحان کنید : دکمه افزایش و کاهش صدا روی تبلت را 3 بار فشار دهید .

اگر با این کار دستگاه روشن شد فراموش نکنید سیستم عامل سرفیس پرو خود را به اخرین نسخه به روز رسانی کنید .

و اگر سررفیس پرو شما پس از طی این مراحل روشن نشد باید گزینه آخر یعنی خاموش کردن اجباری را یا reset کامل دستگاه را اجرا کنید .

هشدار : این کار ممکن است منجر به از دست رفتن تمام داده ها شود 

برای reset سرفیس پرو ( 6 / 7 / 8 / x )

دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا سرفیس پرو خاموش شود

یا اگر خاموش است لگوی ویندوز نمایش داده شود

این کار حدود 20 ثانیه طول می کشد سپس دکمه پاور را رها کنید .

برای reset سرفیس پرو ( 2 / 3 / 4 )

1- دکمه پاور را حدود 30 ثانیه فشار دهید و نگه دارید و سپس آن را رها کنید .

2- هر دو دکمه افزایش صدا و پاور را برای 12 ثانیه نگه دارید تا صفحه خاموش شود سپس دکمه ها را رها کنید .((ممکن است با نگه داشتن دکمه ها لگوی مایکروسافت چشمک بزند همچنان به 15 ثانیه نگه داشتن دکمه خود ادامه دهید))

3-پس از رها کردن دکمه ها 10 ثانیه صبر کنید ( در حال حاضر دستگاه کاملا خاموش شده است )

4-دکمه پاور را فشار دهید و رها کنید تا دستگاه روشن شود .

و در آخر اگر دستگاه روشن نشد با پشتیبانی فنی سرفیس  کار تماس بگیرید

4 دیدگاه در “چرا سرفیس پرو روشن نمی شود؟

  1. محمدامین سرافرازی گفت:

    سلام.
    سرفیس پرو 3 من بعد از رفتن به حالت اسلیپ روشن نمیشد. آخرین تغییری که داده بودم قبل از اینکه این مشکل بوجود بیاد این بود که ویندوز آپدیت شده بود ضمنا از ماوس بلوتوث استفاده کرده بودم. همه راه حلهایی که نوشته بودن رو امتحان کردم از جمله نگه داشتن دکمه پاور برای زمان زیاد و بعدش پاور و دکمه بلندی صدا برای 15 ثانیه و بعدش صبر کردن و دوباره پاور رو فشار دادن و ….
    توی اینترنت یک راهکار پیشنهاد شده گذاشتن در فریزر بود. این رو امتحان کردم (جزئیاتش رو نمینویسم چون توصیه نمیکنم) و روشن شد و یک ساعتی هم درست کار کرد اما دوباره خودش خاموش شد و روشن نشد.
    تا اینکه راه حل نهایی رو در فرومها پیدا کردم:
    سرفیس من وقتی با شارژر وصل بود ، اگه دکمه پاور رو در همون حال بطور پیوسته فشرده نگه میداشتم، هر 8 ثانیه یکبار چراغ روی سوکت شارژر یک چشمک میزد. پس اگر سرفیس شما هم چنین حالتی شده، این راه حل رو امتحان کنید:
    یک چسب نواری محکم روی دکمه پاور بچسبونید (یا میتونید زیر چسب نواری یک مداد بگذارید که خیالتون راحت باشه در طی چند ساعت دکمه همچنان فشرده باقی میمونه. بعد در همون حالی که شارژر به سرفیس وصل هست، و چسب هم روی دکمه پاور هست، بگذارید سرفیس بمونه برای چندین ساعت یا حتی ممکنه یک شبانه روز طول بکشه. تا زمانی که دیگه چراغ روی سوکت شارژ چشمک نزنه و پیوسته روشن بمونه. بعدش چسب رو بکنید و دکمه پاور رو بزنید . اگه روشن نشد، یا اگه لوگوی سرفیس میاد اما ویندوز بالا نمیاد، 30 ثانیه پاور رو نگه دارید. بعدش که خاموش شد 15 ثانیه در حالی که پاور و دکمه بلندی صدا رو با هم نگه داشتید ، (دقیقا 15 ثانیه) و بعدش 10 ثانیه صبر کنید. حالا دکمه پاور رو یک بار زنید. به احتمال زیاد ویندوز بالا میاد.
    وقتی وارد ویندوز شدید، آپدیت های اخیر ویندوز رو پاک کنید. ضمنا اتصال وایرلستون رو هم به metered تغییر بدید که دیگه ویندوز خودش آپدیت نشه. اگه آپدیت ویندوزی هم در حالت پندینگ هست و منتظر هست که با ری استارت شدن نصب بشه، اون رو هم پاک کنید.
    ضمنا بهتره به تنظیمات دیوایس منیجر برید و سپس کارت شبکه وایرلس در قسمت پراپرتیز، قابلیت بیدار کردن کامپیوتر توسط کارت وایرلس رو غیرفعال کنید.
    ضمنا بهتره موقعی که سرفیستون به حالت اسلیپ میره، هیچ دیوایس بلوتوثی بهش وصل نباشه.

    1. محمد امین مجیدی گفت:

      سلام و درود فراوان
      جناب سرافرازی گرامی بسیار ممنون از شما که این تجربه ارزشمند را با ما به اشتراک گذاشتید امیدوارم به کار دوستان دیگر هم بیاد.
      فقط در خصصو بحث آپدیت و این شرایطی که پیش میاد در دستگاه های قدیمی سرفیس پیش میاد و الان در دستگاه های جدید دیگه این مشکل رو نداریم و خوشبختانه الان در دستگاه های جدید نهایتا با نیم ساعت صبر حین آپدیت یا خاموش و روشن شدن بین آن، دستگاه با موفقیت بالا میاد و مشکلی وجود نخواهد داشت
      باز هم ممنون از توضیحات خوبتون
      روز و روزگار خوش
      با احترام فراوان

  2. taher گفت:

    اومدم جوابشو بدمو برم جالب بود برام چون من سورفیس پرو هفت دارم الان چند روزی بود خاموشش میکردم بعد روشنش که میکردم لوگو میومد ولی بعد چند ثانیه اونم میرفتو روشن نمیشد بعد چند روز متوجه شدم از ماوس بوده ماوس رو که جدا میکنم روشن میشه ولی وقتی ماوس وصله روشن نمیشه البته زمانی که شات داون میکنم یعنی کاملا خاموشه جالب بود برامو دیگه نگران دستگاه نیستم شماهم امتحان کنین و به هیچوجه ویندوز اینسایدرو نصب نکنین

    1. سلام دوست عزیز امیدوارم عالی باشید.ممنون از این که تجربتون در اختیار ما قرار دادین.بله مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری تو دستگاه های سرفیس به یک شکل نیست گاهی این مشکلات کمی تعجب برانگیز میشه به هرحال بازم ممنون از شما.موفق و پیروز باشید.

  3. امیر گفت:

    سلام. مدتی هست از سرفیس پرو 9 استفاده میکنم. برای روشن کردن نه همیشه ولی اغلب مجبورم 2 بار کلید پاور رو فشار بدم. با یکبار زدن فقط لوگوی ویندوز میاد و میره. و با دومین بار زدن راه اندازی میشه و روشن میشه و بعدش مشکل شارژ شدن و یا تخلیه خیلی زود باتری رو ندارم. توی یوتوب دیدم که با اتو پشت باتری رو یکم گرم میکنه و روشن میشه. البته من اینکار رو نکردم و توصیه هم نمیکنم. با اینکه باتری روی 100% هست هم بعضا مجبور میشم شارژر رو وصل کنم تا فقط روشن بشه و بعدش شارژر رو جدا میکنم. یک روش دیگه هم گرفتن کلید ولوم آپ + پاور بود که وارد صفحه UEFI میشه و بعدش بدون هیچ تغییری exit میکنم. خلاصه خیلی اذیت کنندست. راستی یک صدای بازینگ یا همون وز وز خیلی کم هم از خود اداپتور میاد اونم وقتی که دستگاه رو باهاش شارژ نمیکنم اما به محض اینکه سوکت به دستگاه وصل میشه صدا از بین میره. ممنون میشم توی این مورد اگه راهی بجز اتو و اینها دارین راهنمایی کنین.. سپاس از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *