مقایسه

مایکروسافت سرفیس لپ تاپ 5 در مقابل سرفیس لپ تاپ 4، تفاوت چیست؟

مقایسه سرفیس لپ تاپ 5 و سرفیس لپ تاپ 4

مقایسه سرفیس لپ تاپ 5 و سرفیس لپ تاپ 4

سرفیس لپ تاپ 5 مایکروسافت در اکتبر 2022 رونمایی شد، در حالی که مایکروسافت سرفیس لپ تاپ 4 در آوریل 2021 وارد فروشگاه ها شده بود. هر دو لپ تاپ با اندازه های صفحه نمایش 13.5 و 15 اینچی در دسترس شما هستند. وقتی صحبت از مدل 13.5 اینچی به میان می آید، تنها 1میلیون تومان اختلاف قیمت سرفیس لپ تاپ 5 و سرفیس لپ تاپ 4 وجود دارد. اما اگر به جای آن لپ تاپ 15 اینچی بزرگتر را دوست داشته باشید، 15میلیون تومان تفاوت وجود دارد. با وجود اختلاف قیمتی زیاد، شما همان 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی را برای مدل پایه دریافت می کنید، اگرچه سرفیس لپ تاپ 4 به جای تراشه Core i7 اینتل، از پردازنده Ryzen 7 استفاده می کند.

 

تفاوت سرفیس لپ تاپ 5 و سرفیس لپ تاپ 4 در طراحی

مایکروسافت طراحی سرفیس لپ تاپ خود را برای پنجمین بار تغییر نداده است. اگر ابعاد لپ‌تاپ‌ها را بررسی کنید، دقیقاً یکسان هستند. لپ تاپ 13.5 اینچی سرفیس 14.5 میلی متر ضخامت دارد در حالی که نسخه 15 اینچی آن 14.7 میلی متر است.

سرفیس لپ تاپ 5 نسبت به نسل قبلی خود تنها حدود 10 تا 20 گرم سنگینتر است. افزایش وزن احتمالاً مربوط به پردازنده های قدرتمندتر است، اما ما واقعاً تفاوت زیادی را هنگام نگه داشتن لپ تاپ ها در هر دست مشاهده نکردیم. گزینه های رنگی تنها تفاوت های زیبایی شناختی بین این دو لپ تاپ است. هر دو لپ تاپ سرفیس 4 و 5 در رنگ های مشکی، پلاتینیوم و ماسه سنگی موجود هستند. لپ‌تاپ قبلی را می‌توان به رنگ آبی یخی نیز تهیه کرد، در حالی که سرفیس لپ‌تاپ 5 به جای آن رنگ Sage را دارد.

جدا از بحث تفاوت رنگی تنها یک تفاوت طراحی دیگر بین این دو لپ‌تاپ وجود دارد، هر دو دارای پورت های Surface Connect، جک هدفون، USB-A و USB-C هستند. با این حال، USB-C در سرفیس لپ‌تاپ 5 پشتیبانی از Thunderbolt 4 را اضافه کرده است. این بدان معناست که پورت USB-C آن در هنگام انتقال داده سریع‌تر است.

صفحه‌نمایش لمسی 13.5 اینچی در هر دو لپ تاپ دارای وضوح 2256 در 1504 و نسبت تصویر 3:2 است، در حالی که نسخه 15 اینچی دارای رزولوشن 2496 در 1664 است. 

 

مقایسه سرفیس لپ تاپ 5 و سرفیس لپ تاپ 4 در کارایی

پردازنده بزرگترین وجه تمایز بین مایکروسافت سرفیس لپ تاپ 4 و 5 است. اولی از تراشه های اینتل نسل 11 یا AMD Ryzen 4000 استفاده می کند ولی Surface Laptop 5 فقط به سی پی یو های اینتل محدود شده است، اما در عوض از نسل دوازدهم که جدیدتر است و عملکرد سریعتر را برای ما تضمین می کند. تست‌های بنچمارک ما نشان می‌دهد که Surface Laptop 5 گزینه قدرتمندتری است.

ما همچنان انتظار داریم سرفیس لپ‌تاپ 5 در کل لپ‌تاپ قدرتمندتری باشد، زیرا از نسل جدید تراشه‌های Core اینتل بهره می‌برد. با این حال، آزمایش دنیای واقعی ما نشان داد که تفاوت قابل توجهی بین سرعت دو لپ‌تاپ هنگام انجام کارهای روزمره مانند مرور وب، خواندن ایمیل‌ها و موارد دیگر وجود ندارد. اما اگر عملکرد پردازش دغدغه اصلی شما باشد، مطمئناً ارتقاء از سرفیس لپ تاپ 4 به سرفیس لپ تاپ 5 را توصیه نمی کنیم. از نظر عمر باتری، لپ‌تاپ سرفیس 5 نتیجه 12 ساعت و 43 دقیقه را ثبت کرد. در مقایسه، Surface Laptop 4 علیرغم اینکه از CPU ضعیف تری تغذیه می کرد، 10 ساعت و 54 دقیقه دوام آورد.

 

جمع بندی

لپ تاپ سرفیس 5 مایکروسافت در مقایسه با نسل قبلی خود فقط دارای ارتقاء جزئی است ولی همانطور که گفته شد، آزمایشات ما نشان می دهد که عمر باتری سرفیس لپ تاپ 5 کمی بهتر است. همچنین Thunderbolt 4 افزودنی خوبی است که امکان اتصال بیشتر و همچنین انتقال سریعتر داده ها را فراهم می کند.  اما باید توجه داشته باشید که بدون هیچ تغییری در طراحی یا صفحه نمایش، در اینجا پیشرفت های کافی برای توجیه ارتقاء از سرفیس لپ تاپ 4 به سرفیس لپ تاپ 5 وجود ندارد. اما اگر از یک لپ تاپ قدیمی تر ارتقا می دهید، توصیه می کنیم سرفیس لپ تاپ 5 را انتخاب کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *